איך לגייס עובדים

9 שלבים לגיוס עובדים מעולים, יעילים ורתומים

אם נכשלת בעבר בגיוס, הכשרה וניהול עובדים לעסק שלך, או שרצית להוציא לדרך גיוס עובדים ראשון ולא ידעת מאיפה להתחיל – יש לנו פיתרון בשבילך.

תפסנו את יובל ביאליק, יזם בן 43 מעמק חפר, בעלים של 3 חברות מצליחות ויועץ עסקי מבוקש שמתמחה בתהליכי גיוס וניהול עובדים, לשיחה קצרה, שבה יובל פרש בפנינו את מודל 9 השלבים לגיוס עובדים מעולים, יעילים ורתומים למטרות העסק. המודל הזה נבנה מתוך הנסיון העשיר של יובל (למעלה מ- 18 שנה) בעסקים האישיים שלו ובליווי צמוד של למעלה מ- 100 עסקים במגוון רחב של תחומים ושווקים.

בוא נצלול מיד פנימה – אלה הם 9 השלבים:

1. להגדיר את ערכי הליבה של העסק

מה הם הערכים החשובים לך ביותר בעסק? (לדוגמה: שירותיות, מקצועיות, נתינה, למידה ועוד)

איזה ערכים חשוב לך לראות אצל העובדים שלך? דברים שמבחינתך “ככה עובדים אצלנו” והם נר לרגליך.

השלב הראשון הוא להגדיר את ערכי הליבה של העסק ולוודא שלכל עובד חדש יש את הערכים האלה והם חשובים לו כמו שהם חשובים לך. זה ימנע המון התנגשויות בהמשך בינך לבין העובדים שלך, המון אי הבנות והמון ויכוחים מיותרים.

 

2. ליצור "אווטאר" לגיוס

בדיוק כמו שאנחנו עושים בשיווק, כך גם בגיוס עובדים אנחנו רוצים ליצור “אווטאר”, כלומר – דמות דמיונית של עובד אידיאלי.

אני רוצה להגדיר את המאפיינים של אותו עובד אידיאלי, דרך שאלות כמו: איזה ערכים צריכים להיות לו, איזה אופי צריך להיות לו, מה החוזקות שלו, מה החולשות שלו, מה הגיל שלו, מאיפה הוא בארץ, מצב משפחתי, סגנון תקשורת וכו’. אני רוצה להכיר את העובד שלי מקרוב עוד לפני שבכלל גייסתי אותו, כך שבתהליך הגיוס יהיה לי קל יותר לזהות את המועמדים המתאימים לי ביותר.

ככלל אצבע, אני מגייס קודם כל לפי ערכים ואופי ורק אח”כ לפי ידע ונסיון.

יובל ביאליק בהרצאה לחברי מועדון העסקים שלו. צילום :מישל סיונוב

3. אפיון משרה נכון

בהמשך לאווטאר שיצרנו, זה הזמן לאפיון המשרה, דרך שאלות כמו: מה תכלית התפקיד, איזה משימות ופעולות כלולות בתפקיד, איזה סמכויות ותחומי אחריות כלולים בו, איזה ממשקים נדרשים (עם מי העובד החדש הולך לבוא במגע), איזה ידע ונסיון נדרש לתפקיד (ואיזה דברים אפשר ללמוד תוך כדי תנועה), מאפיינים אישיותיים נדרשים (דברים כמו למשל אחריות, יוזמה וראש גדול, סדר וארגון, מקצועיות, יכולות תקשורת מסויימות וכו’), תקציב למשרה (כמה אתם יכולים לשלם לעובד החדש) ועוד… 

4. מודל שכר

במידת האפשר ותלוי תפקיד, אנחנו רוצים ליצור מודל שכר שמייצר איחוד אינטרסים ביני כמעסיק לבין העובד שלי. כלומר – השאיפה שלי היא לשלם כמה שיותר על בסיס תוצאות או ביצועים וכמה שפחות על “לחמם את הכיסא” ולספור שעות עבודה. 

יש תפקידים שבהם נהוג יותר לשלם עבור תוצאות (כמו מכירות למשל או תפקידי ניהול) ויש כאלה שבאופן מסורתי תמיד יהיו לפי שעה (מזכירות, עובדי מחסן ועוד). אבל בכל תפקיד – כמעט תמיד אפשר למצוא דרכים יצירתיות לייצר אינטרס משותף עם העובד שלך גם דרך הכיס. 

5. יעדים ומדדים

הדבר האחרון שחשוב לוודא עוד לפני שאנחנו מגייסים בפועל את אנשי הצוות שלנו הוא להגדיר עבורם יעדים ומדדים, כלומר – להבין לאיזה תוצאות אנחנו רוצים, שואפים ומקווים להגיע יחד עם הצוות החדש (יעדים) ובנוסף להגדיר דרכים ברורות שבעזרתם נוכל למדוד את ההתקדמות והתוצאות של הצוות והעסק (מדדים). כדי לעשות את זה אנחנו רוצים לדמיין את כל תהליך העבודה מהסוף (התוצאה) להתחלה (תחילת העבודה של העובד החדש) ולהבין מה נדרש מהעובד לכל אורך הדרך עד להגעה ליעד שהגדרנו.

רוצה לגלות איך לעשות את זה נכון מא' עד ת'?
איך לגייס, להכשיר ולנהל את העובדים הטובים והמתאימים ביותר עבורך?

"שמישהו יעשה את זה במקומי!"

הקורס הדיגיטלי היחיד בישראל שמלמד אותך כל מה שצריך לדעת 

על גיוס, הכשרה וניהול של עובדים מעולים, יעילים ורתומים למטרות של העסק.

לאור המצב – עכשיו ב- 90% הנחה!

6. תהליך הגיוס בפועל

דבר שחשוב להבין לגבי גיוס עובדים זה שכדי למשוך אלינו את העובדים הטובים ביותר והמתאימים ביותר עבורנו וכדי לאפשר לעצמנו אפשרות בחירה בין כמה אופציות טובות ולא להתפשר על עובדים בינוניים, צריך להתייחס לזה כמו שאנחנו מתייחסים לתהליכי שיווק ומכירות. המשרה שאני מציע היא בעצם המוצר שאני מוכר וזה כולל את כל התנאים, העסק וסביבת העבודה. הבן אדם שאני מגייס הוא בעצם הלקוח. ובדיוק כמו בתהליכי שיווק ומכירות, אני צריך שהלקוח שלי ירגיש שיש לו כאן הזדמנות מדהימה ושהוא ירצה מאוד ואפילו יתרגש מעצם המחשבה על לעבוד אצלי.

איך עושים את זה? דמיינו את ה”אווטאר” שיצרנו בסעיף 2 ותיכנסו לראש שלו – מה חשוב לו? מה מניע אותו? מה המטרות והחלומות שלו? ומה יגרום לו לרצות לעבוד דווקא איתכם / אצלכם? בהתאם לתשובות – צרו תהליך גיוס (מודעות, סינון, ראיונות וכו’) שימשוך אליכם את העובדים שאתם באמת רוצים לגייס ויאפשר לכם לבחור מבין כמה מועמדים איכותיים.

7. תיק הכשרות

בד”כ כדאי להכין את זה עוד לפני שיוצאים לגיוס, כדי לא ליצור עיכוב אצל מועמד שכבר מוכן ורוצה להתחיל, אבל אפשר לעשות את זה זריז גם אחרי שכבר גייסנו מועמד, להמתין איתו עוד כמה ימים עד לתחילת העבודה ובינתיים להכין עבורו את כל חומרי ההכשרה.

בכל תיק או תיקיית הכשרה אנחנו רוצים שיהיו 5 פורמטים: הדרכות פרונטליות, סרטונים, נהלים ברורים ומפורטים לכל משימה, צבירת נסיון מעשי בשטח של המועמד ומבחנים כלשהם שיעזרו לנו להבין אם המועמד שלנו מתקדם בכיוון הנכון ועומד ביעדים שהצבנו לו עבור תקופת ההכשרה. במידת האפשר, השאיפה שלנו היא להכניס להכשרה יותר מועמדים ממה שאנחנו צריכים בפועל, כדי שנוכל להמשיך לסנן במהלך ההכשרה ולבחור מבין המועמדים את המועמד הטוב ביותר והמתאים ביותר עבורנו

יובל ביאליק עם לקוחה בליווי העסקי שלו. צילום: יהודית יצחק

8. אונבורדינג (כניסה לעבודה)

איך נראה תהליך הכניסה של עובד חדש לעבודה אצלך בעסק? איך עוזרים לו להרגיש בבית? איך מעבירים אליו אחריות ובעלות לתפקיד שלו? איך מייצרים לו כניסה חלקה ומוצלחת לתפקיד? גם כאן אנחנו רוצים להתחיל מהסוף – מהתוצאה, שהיא אותה כניסה חלקה לתפקיד ולשאול את עצמנו מה יאפשר את זה.

9. שגרות ניהול

זה הזמן להגדיר איך נראה ניהול העובד בפועל. איך נראה שבוע עבודה לדוגמה? איך נראה חודש לדוגמה? כמה פגישות צוות יש ואיך הן מתבצעות בפועל? כמה פגישות אישיות יש ואיך הן מתבצעות?

בנוסף, חשוב ליצור מנגנוני שליטה ובקרה לכל תפקיד, שכוללים דיווח של העובד החדש לממונה הישיר שלו באופן קבוע. כדי ליצור מנגנון בקרה ושליטה כזה, עליך להגדיר 3 פרמטרים: 1. איזה מידע חשוב לך לדעת כדי להבין שהכל בוצע, תקין ועובד. 2. באיזו תדירות חשוב לך לקבל את הדיווח הזה? (פעם בשבוע / פעם ביום / כמה פעמים ביום וכו’) 3. באיזה פורמט יהיה לך נוח לקבל את הדיווח (מייל / ווטסאפ / אקסל / CRM וכו’)

הסיפור של מיכל

“היום יש לי סדר בעסק, אני נמצאת למעלה ומנהלת אותו, יש לי צוות שעושה את העבודה שאני פחות אוהבת לעשות, הדברים עובדים באופן אוט’. אני מתמקדת במה שאני אוהבת ומפתחת את העסק קדימה.” כך סיפרה לנו מיכל ברנהם, בעלים של עסק מצליח בתחום של הדרכת הורים. 

מיכל הרגישה לבד בעסק ורצתה לקדם את תהליכי הגיוס, ההכשרה וניהול הצוות שלה. היא למדה את השיטה של יובל ביאליק ויישמה אותה והתוצאות הגיעו מהר מאוד. “אני חושבת שזו השקעה מאוד משתלמת. אם אכפת לך מהעסק שלך, אם בא לך לחיות באיכות חיים גבוהה, לפתח את העסק ולראות אותו עוד כמה צעדים קדימה – זה הדבר וזה המקום!” כך סיפרה לנו מיכל. צפו בסרטון לסיפור המלא:

רוצה לגלות איך לעשות את זה נכון מא' עד ת'?
איך לגייס, להכשיר ולנהל את העובדים הטובים והמתאימים ביותר עבורך?

"שמישהו יעשה את זה במקומי!"

הקורס הדיגיטלי היחיד בישראל שמלמד אותך כל מה שצריך לדעת 

על גיוס, הכשרה וניהול של עובדים מעולים, יעילים ורתומים למטרות של העסק.

לאור המצב – עכשיו ב- 90% הנחה!

"שמישהו יעשה את זה במקומי!"

הקורס הדיגיטלי היחיד בישראל שמלמד אותך כל מה שצריך לדעת על גיוס, הכשרה וניהול של עובדים מעולים, יעילים ורתומים למטרות של העסק.

לאור המצב – עכשיו ב- 90% הנחה!

לקבלת ייעוץ אישי מיובל ביאליק השאר פרטים בטופס ונחזור אליך:

להאזנה לפודקאסט האחרון:

עקבו אחריי בסושיאל:

"שמישהו יעשה את זה במקומי!"

הקורס הדיגיטלי היחיד בישראל שמלמד אותך כל מה שצריך לדעת 

על גיוס, הכשרה וניהול של עובדים מעולים, יעילים ורתומים למטרות של העסק.

לאור המצב – עכשיו ב- 90% הנחה!

כל הזכויות שמורות ליובל ביאליק